(01.03.07 16:41)Toji schrieb:Hallo!
@adv: Das hieße ja, dass Buddhismus und Shintoismus keine Antwort auf die Frage nach dem Leben, dem Universum und dem ganzen Rest hätten. Also warum sind wir da und woher kommen wir usw. - Ich glaube aber schon, dass sich auch die Japaner diese Fragen irgendwann mal gestellt haben müssten.
Hier ein sehr schöner Kommentar von Douglas Adams dazu:
http://youtube.com/watch?v=TTOzM2-jxyg
mfG
der Toji ist wieder da
Hallo Toji,
Douglas Adams liebe ich auch. Von daher ist mir schon klar, dass
die Antwort auf die Frage „nach dem Leben, dem Universum und dem
ganzen Rest“ nur
42 sein kann.
Wo Du Adams ins Spiel bringst, kann ich dann nicht anders, als zum Thema Kreationismus
noch auf Hendersons Flying Spaghetti Monster, kurz: FSM hinzuweisen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Fliegendes_...ttimonster
Aber Scherz beiseite hat sich der Buddhismus und Shintoismus natürlich
auch immer mit Adams Kardinalfrage beschäftigt. GeNeTiX ging es hier aber um
Kreationismus/Intelligent Design - und diese Konzept erscheint mir - wie schon
im ersten posting bemerkt im Buddhismus in Leere zu laufen.
Ich hatte dazu eben noch ein wenig herumgegoogelt - in englischsprachigem Raum
findet sich zu Kreatimismus/Darvinismus/Buddhismus reichlich Material...
Nur mal kurz hereingeworfen:
1) Dalai Lama in einer Diskussion zu diesem Thema:
"On the philosophical level, both Buddhism and modern science share a deep
suspicion of any notion of absolutes, whether conceptualized as a transcendent
being, as an eternal, unchanging principle such as soul, or as a fundamental
substratum of reality. Both Buddhism and science prefer to account for the
evolution and emergence of the cosmos and life in terms of the complex
interrelations of the natural laws of cause and effect."
2)aus einem Artikel "Sean Robsville: Evolution is no Threat to Buddhism"
(Wer auch immer Sean Robsville ist.
)
Buddhist philosophy is evolutionary and thus agrees with the scientists rather
than the theologians. Buddha taught that all things are impermanent,
constantly arising, becoming, changing and fading . Buddhist philosophers
consequently rejected the Platonic idea of production from 'ideal forms'
as being the fallacy of 'production from inherently existent other'. According
to most schools of Buddhism there is nothing whatsoever that is inherently or
independently existent..
The two main creationist objections to evolution are:
1 Disagreement with Genesis
2 Blurring of the theological distinction between human and animal
Neither of these pose any threat to Buddhist philosophy. The first objection is
based on the need to maintain the truth of a particular creation story
in order to preserve the underlying basis for all Biblical truth. This is not a
worry to Buddhists because there is no corresponding Buddhist creation
myth, and Buddhist philosophers have always accepted that the universe is
many hundreds of millions of years old.
The second theological objection is that evolution states that there is a
continuum between ape and man, ie human and animal.(A favourite anti-
evolutionary slogan is 'Don't let them make a Monkey of You!). This is
not a problem for Buddhists, who believe that both humans and animals
possess sentient minds which survive death. However it is a major problem
for theologians. The church has always taught that only humans have
immortal souls, whereas animals are automata whose minds cease at death.
Humans and animals were created separatedly and hence are totally different
types of being. But if there was a gradual transition between animal and man,
as the evolutionists claim, then such theological beliefs fall apart.